Mechanic of Machines dalam kenangan.

Hari ni paper mechanics of machines. Aku masuk ke dalam dewan peperiksaan dengan penuh yakin sekali. Segala soalan final telah aku baca dan praktikkan. Sewaktu mencari tempat duduk, aku terpandang Musa'b. Aku pasti bahawa tempat dudukku berada di belakangnya kerana sudah menjadi kebiasaan aku dalam setiap kali exam untuk berada di belakangnya. Dengan penuh keyakinan aku mengambil tempat duduk tersebut. Kuperhatikan ke kiri dan ke kanan. Ku lihat sahabat seangkatan semuanya begitu tenang membelek-belek soalan yang bakal keluar walaupun ditegah berbuat demikian. Aku dapat merasakan bahawa soalan yang bakal keluar tidaklah begitu sukar. Aku turut mengambil peluang tersebut untuk membelek-belek kertas soalan. Tepat jangkaan aku. Semua soalan yang keluar merupakan soalan yang biasa aku buat latihan.Alhamdulillah..Getus hatiku..

10 minit lagi exam bakal bermula. Aku mengambil peluang berdoa agar dipermudahkan apabila menjawab nanti. Tiba-tiba aku terlihat seorang brader yang mundar mandir berjalan mencari seatnya. Lama gak dia cari tetapi gagal menjumpainya. Apalah susahnya kalau tengok betul-betul tempat duduk kat luar tadi. Takde la menyusahkan orang lain nak tolong carikan. Getus hati. Aku teruskan melihat soalan-soalan sambil mencatatkan isi-isi penting. Tiba-tiba bahukuku ditepuk dari belakang. Aku terkejut..Opocot..Ketua pengawas rupanya. "Tempat duduk kamu ke ni?"tanya dia dengan nada tension. "Tempat saya la ni encik."aku membalas. Pada waktu itu baru la aku teringat yang seat aku adalah bernombor 217 bkn 216 yang aku duduk tu. Sepatutnya aku duduk satu lagi seat kat belakang. Dengan selamber dan sedikit rasa segan, aku pergi mengambil tempat di belakang. Semua orang tengok aku. Ya allah malunya. hehe..sepanjang membuat soalan aku tersenyum sendirian memikirkan perkara tu. Rupanya mamat tu budak final year. Dia baru jer amek subjek 2. Patut la tak pernah jumpa sebelum ni. Aku sempat gak meminta maaf dari dia. Moral: Tengokla betul-betul seat anda masa nak periksa..kui.kui.kui

Alhamdulillah. Dapat juga aku jawab paper MOM ni walaupun kantoi soalan yang pertama. Bab analytical. Aku kurang berminat topik ni. Kalau soalan mintak graphical insyaallah dapat buat dengan tenang. Next, MED dan Mechatronics. Semoga dipermudahkan olehnya..

3 comments:

Anonymous said...

hohoho..tu lah lenkali jgn ngate kat org...

Anonymous said...

menarik gak kenangan time exam....hehehhe..dgn penuh yakin je duduk seat org len....dhla siap kate kt org...last2 diri sendiri yg kantoi rupenye.....:)

Anonymous said...

You write very well.