Oh bangsaku....


">Link Tak lama dulu ada rancangan di radio yang berkisarkan tentang cita2 kanak2 malaysia. Apabila ditnyakan kepada anak melayu nak jadi apa bila besar,jawapannya adalah saya nak jadi jurutera pesawat kapal terbang,anak orang india pula nak jd pemandu kapal terbang, Tetapi apabila soklan y sama ditnya kan kpd anak kaum cina,jawapan y diberikan adalah untuk menjadi penjual kapal terbang. Anak Cina itu dari awal lagi meletakkan ciri-ciri perniagaan dalam cita-citanya. Ia bermakna dia sudah nampak bahawa wang atau kekayaan lebih besar boleh diperoleh dengan menjual kapal terbang, tidak kiralah sama ada dia menjadi ejen jualan atau bekerja dengan syarikat yang mencipta atau membina kapal terbang. Yang penting, dia mempunyai cita-cita yang dapat melihat sumber kekayaan lebih jelas.

Cerita ini sudah pasti menjadi satu signifikan yang amat besar untuk bangsa kita kerana cerita ini mencerminkan secara total pemikiran orang melayu kita. "tak berani mengambil risiko".Bukanlah niat dihati untuk mengagung-agungkan bangsa lain,tetapi mungkin boleh diambil sedikit contoh gaya pemikran org cina dari sudut yang positif. Saban hari kita dengar kejayaan org2 cina dlm bidang perniaagaan.Jika dinilai dr aspek ekonomi,bangsa melayu sudah amat jauh tertinggal dibelakang. Kita dikira bernasib baik kerana msh kuat dlm bidang politik,jika tidak mungkin kita sudah 'merempat di bumi sendiri'.

Hari ini bangsa melayu amat selesa hidup dalam keadaan bersubsidi. Sebab itulah kita malas nk bersusaha kerana sentiasa 'diberikan tongkat untuk berjalan'. Sebagai contoh,cuba bayangkan sekiranya kita x diberikan biasiswa atau pinjaman untuk melanjutkan pelajaran di universiti,agaknya mampukah kita berada di universiti sekarang. Org cina y sudah lama di'trained' untuk berdikari oleh dasar2 kerajaan rata-ratanya mampu untuk menghantar anak-anak mereka ke kolej swasta dengan perbelanjaan sendiri kerana mereka mempunyai taraf ekonomi y kukuh. Contoh lain,org melayu hari ini mampu untuk memiliki kereta walaupun pendapatan bulanan x lah sebanyak mana kerana wujudkan kaedah pinjaman bank y mudah pd ms ini untuk bumiputera. Masyarakat kita hari ni sudah terbiasa dengan gaya hidup berhutang y secara jelas memberikan kesan negatif untuk jangka masa yang panjang.

Hari ini mungkin kita berasa selesa hidup di bumi malaysia yang pada zahirnya nampak aman tenteram. Tidak sedarkah kita hari ini kita masih tidak aman jika difikirkan masalah2 dan penyakit yang menimpa bangsa kita. Bukan penyakit lahiriah y dimaksudkan tetapi penyakit2 y berpunca dari masalah dalaman dan pemikiran orang melayu itu sendiri. Salah satu nya penyakit malas. Malas y dimaksudkan juga boleh dilihat dr sikap malas berfikir bangsa melayu itu. Sebagai contoh, rata2 orang melayu hanya mampu menjadi pengguna produk yang sudah siap di pasaran. Sepatutnya kita, y menjadi tuan di malaysia ini seharusnya perlu kehadapan untuk menjadi pengeluar dalam banyak produk.Ini kerana,orang melayu ada bnyk keistimewaan sebagai contoh mempunyai tanah yang banyak. Tanah2 ini boleh dimanfaatkan dalam bnyak bidang seperti hartanah,pertanian dan sebagainya. Namun secara realitinya kita lebih senang untuk memberikan kelebihan ini kpd bangsa lain kerana malas berfikir dan berusaha dan mengharapkan keuntungan dalam ms y singkat. Kalu kita lihat di IPT kebanayakan top scorer adalah bukan bangsa melayu walaupun dari segi kuantitinya amat membanggakan. Dimanakah silapnya?Rata2 orang kita lebih suka menghabiskan masa dengan perkara yang melalaikan dan tidak memberikan faedah untuk diri mereka. Tak perlulah dihuraikn dengan lebih lanjut kerana kita msg2 sudah phm apa maksudnya kan?

Justeru,kita perlu berubah mulai dr sekarang. Sampai bila agaknya kita mahu melihat bangsa kita sentiasa terkebelakang. sudah samapai masanya untuk kita lahirkan lebih bnyk individu seperti Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhari,seorang tokoh usahawan dari kedah y kini tersenarai sebagai individu ke 8 terkaya di malaysia.Bukan nilai material yang menjadi persoalan disini,tetapi maruah kita sebagai orang melayu dan orang islam perlu di pertahankan. Persiap kanlah segala kekuatan wahai kawan-kawan,buang sikap-sikap negatif kita. Pegang lah dengan nilai-nilai islam sekukuhnya kerana disitulah letaknya panduan kita. Sekian,sekadar pendapat..... :)

No comments: