Dunia Baru

Sudah lama tak update blog ni. Alhamdulillah, tergerak hati nak update balik blog ni. Tak de la berabuk sangat nanti. Sekarang,aku berada di Bangi, sedang menjalani training selama 2 minggu. Induction training untuk staf baru. Hari ni, cukup 2 minggu aku di dunia baru, dunia korporat yang sungguh mencabar.

Sungguh hebat perancangan Allah. Mengatur setiap langkah kehidupanku. Dari lahir, sehingga saat ini, Dialah yang mengaturnya. Perancangan yang dibuat sudah pasti tak dapat mengatasi perancangan-Nya. Dialah yang mengetahui mana yang terbaik buatku. Sebagai hambanya, aku hanya mampu berdoa, pasrah dan berserah kepada-Nya.

Saat pertama kali menerima surat tawaran, tiada apa-apa perasaan menarik muncul dihatiku. Teruja, terkasima, oh, itu jauh sekali. Aku menerimanya dengan redha. Satu amanah harus dipikul, harapan ramai pihak perlu dipenuhi. Semoga diterima sebagai ibadah kepadanya.

Kelegaan itu bukan selamanya. Saban 2 hari berikutnya, kecoh di Facebook rakan-rakan yang diberi tangguh PLKN dipanggil semula. Oh, aku tersedar, aku juga dari kalangan mereka. Aku hanya sempat hadir selama 1 bulan sahaja untuk program PLKN itu kerana ditawarkan untuk belajar di UTP. Adakah aku akan dipanggil semula? Aku diruntun kegusaran buat sekelian kalinya lagi.

Jangkaan aku benar. Nama aku tersenarai sebagai pelatih yang dipanggil semula dari penangguhan. Oh, tidak. Tawaran kerja sudah diterima. Takkan mahu di tolak tawaran tersebut. Pilihan lain yang ada, kenalah tangguh bekerja, hadiri PLKN dahulu. Aku tersepit.

Namun, Allah maha kuasa. Kebetulan selama 3 bulan menunggu tawaran kerja tersebut, aku menyambung pelajaran master di UTP. Atas saranan abah, aku gunakan alasan master untuk tangguh PLKN. Jadi, sekarang aku diberi penangguhan sekali lagi. Aku tenang kembali. 4 tahun lagi, tak tahu lah apa yang bakal berlaku.

Begitulah, hidup ini penuh dengan cabaran, banyak perkara yang tak diduga berlaku. Teruskan impikan yang terbaik. Yakinlah, setiap cabaran itu ada penyelesaiannya. Kita diberi ujian mengikut kemampuan diri kita. Yang penting, kita kena optimis dalam menghadapinya. Samalah dengan aku yang kini berada di dunia baru. Entah apa agaknya yang bakal berlaku di kemudian hari, hanya Allah yang tahu.

3 comments:

ImanCo said...

oh! tidak! katakan tidak kepada semuanya...

ooo, lari dari PLKN ek... t 4 taun dah ade anak dah, syah... susah wo... btw, apa habaq?

Bro Syah said...

hehe..bkn lari la..sekarang berkhidmat untuk negara jugak apa.

target sblm ada nak nk pergi plkn..hehe..

alhamdulillah..kabar baik jer..huhu

Bro Syah said...

hehe..bkn lari la..sekarang berkhidmat untuk negara jugak apa.

target sblm ada nak nk pergi plkn..hehe..

alhamdulillah..kabar baik jer..huhu