Ada Hikmah di Sebalik Peristiwa Itu

Dunia kini dikejutkan sekali lagi dengan kezaliman dan keangkuhan kerajaan zionis israel yang terus menerus menunjukkan sifat kebinatangan mereka dalam berhadapan dengan masyarakat dunia berkenaan isu Palestin. Yang terbaru, tindakan mereka menyerang kapal misi bantuan kemanusiaan, Life Line for Gaza(LL4G) telah menunjukkan dengan jelas sikap kebiadapan mereka.

Kira-kira 10 hingga 20 orang telah terbunuh dan berpuluh-puluh lagi telah tercedera. Kalau diikutkan, tidak ada sebab untuk mereka menyerang konvoi LL4G ini, kerana sudah terang lagi bersuluh, barang-barang yang dibawa hanya merupakan keperluan asasi seperti alat tulis, bahan pembinaan, bahan makanan dan lain-lain. Yang menjadi kemusykilannya, serangan dilakukan di perairan antarabangsa dan bukan di perairan negara haram Israel.

Ditambah pula dengan serangan yang dilakukan terhadap orang awam yang tidak bersenjata berbanding tentera zionis israel yang bersenjatakan M-16 berpeluru hidup. Kalau diserang sekalipun, mana logiknya tindakan mereka membalas kembali serangan secara membabi buta sehingga mengakibatkan ramai yang syahid dan cedera. dengan ini jelaslah bahawa merekalah pengganas yang sebenarnya.

Saya sudah hampir 2 minggu mengikuti perkembangan misi konvoi ini melalui siaran Radio IKIM pada jam 10 malam setiap hari kerana secara kebetulan pada waktu itu, saya baru pulang dari mengajar tuition di Seri Iskandar. Misi LL4G ini telah mengumpulkan beberapa NGO di Malaysia dan turut disertai oleh beberapa pertubuhan serata dunia dan tak terkecuali penglibatan beberapa anggota-anggota parlimen yang bermatlamatkan untuk menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin.

Teringat saya akan kata-kata ketua misi dari Malaysia yang merupakan Presiden Haluan Palestin, Tuan Haji Norazaman yang mengatakan selepas pemergian mereka ke Palestin, ada kemungkinan mereka tidak akan pulang kembali ke tanah air. Begitulah semangat pengorbanan saudara kita yang wajar dicontohi bersama akan bertapa pentingnya kita untuk sentiasa mengambil berat akan nasib dan keadaan saudara kita yang kini berada dalam kesengsaraan, menyambung nyawa, dan terus menerus menjadi pembela terhadap tanah suci kita, kiblat pertama umat Muhammad.

Sedar

Kini, dunia kembali membuka mata. Masyarakat mulai sedar tentang kezaliman zionis yahudi laknatullah ini. Yang terbaru Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon telah menggesa Zionis Israel untuk menghentikan sebarang sekatan terhadap bantuan kepada penduduk Palestin yang sudah sekian lama dinafikan hak itu. Namun percayalah, gesaan ini hanyalah retorika semata-mata dan tidak lain bertujuan meredakan kemarahan dunia yang memuncak pada ketika ini. Zionis Yahudi laknatullah ini tidak akan sekali-kali tunduk terhadap arahan PBB ini kerana PBB itu sendiri merupakan badan yang ditubuhkan sebagai salah satu agenda zionisme untuk menjaga kepentingan negara haram zionis Israel.

Kerajaan Malaysia juga tak terkecuali dalam memberi reaksi terhadap isu ini. Menurut berita yang dipaparkan pada hari ini, Perdana Menteri yang kita cintai, Pak Jib akan mengadakan usul tergempar di Parlimen untuk mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zionis israel ini. Itu sahajalah yang kita mampu lakukan. Kutuk, kutuk dan terus mengutuk. Agaknya, dengan kutukan ini, Palestin akan merdeka barangkali. Ataupun dengan kutukan ini, Zionis laknatullah ini akan memberi kembali tanah yang dirampas kepada rakyat palestin.

Kata negara islam. Dulukan kita pernah menjadi pengerusi Oooo, I See. Takkan tak boleh nak kumpulkan negara-negara Islam mengenakan tindakan terhadap negara haram Israel ini. Kalau dulu boleh pulak negara-negara islam yang merupakan pengeksport minyak bersatu mengenakan embargo terhadap negara haram Israel dan sekutu-sekutunya sehingga menyebabkan, berlakunya krisis minyak sedunia. Kenapa sekarang tak boleh, sehingga Israel dengan tenang melakukan pembantaian terhadap umat Palestin. Inlah akibatnya apabila kita tak bersatu dan turut bersama-sama menjayakan agenda zionisme mereka ini.

Sampai Bila Al Aqsa Akan Terus Terancam?

Ingatlah saudaraku, isu Palestin ini merupakan isu akidah umat Islam. Mengapa? Ini kerana hal ini berkaitan dengan hal persaudaraan kita dengan saudara seakidah kita yang lain dan juga hak umat islam terhadap masjidil aqsa. Allah berfirman:

“Dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara (menentang musuh untuk membela) ugama, maka wajiblah kamu menolongnya,” Surah Al-Anfal ayat 72.

“Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, (dia) tidak menzaliminya dan mengabaikannya(membiarkannya dalam penderitaan, memberikannya kepada musuh), tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Taqwa itu disini (seraya menunjuk dadanya sebanyak tiga kali-). Cukuplah seorang muslim dikatakan buruk jika dia menghina saudaranya yang muslim(apatah lagi menzaliminya, mengabaikannya dan mendustakannya)” Hadith yang ke-35 dalam Hadith 40 An-Nawawi. Hadith riwayat Muslim.

Saudara kita di sana terus menderita dalam mempertahankan bumi Al-Quds. Mereka bersendirian, tanpa bantuan masyarakat luar. Hatta, negara jiran mereka tak mampu berbuat apa-apa. Lihat sahaja Mesir, jiran yang paling hampir, sehingga tergamak menutup sempadan dengan Palestin akibat tekanan zionisme Israel. Alhamdulillah, hari ini berikutan serangan terhadap konvoi kemanusiaan LL4G, mereka kembali membuka sempadan tersebut tetapi tidak tahu sampai bila sempadan ini akan dibuka.

Al Quds yang Sebenarnya

Ada orang bertanya kepada saya, kenapa zionis laknatullah ini begitu beriya-iya mahukan negara palestin. Mereka begitu mahukan palestin kerana mahu menjayakan agenda utama zionisme mereka untuk merampas kota suci Al Quds. Mereka mahu menggantikan Al Quds menjadi Kuil Haikal Sulaiman, tempat ibadah buat mereka. Perancangan mereka begitu teratur, bermula dengan merampas tanah-tanah di sekitarnya hingga kini melemahkan struktur binaan al quds itu sendiri. Tanpa pembelaan, al Quds kini tunggu masa sahaja untuk dirobohkan.

Ramai yang keliru di mana Al Quds atau masjid al Aqsa sebenarnya. Yang lebih menyedihkan ada yang tidak tahu Al Aqsa itu apa sebenarnya. Ada yang mengatakan Kubah Batu itu (Dome of the Rock) itu sebagai masjid al aqsa, dan tak kurang juga yang mengatakan masjid Qibti, masjid yang berkubah kelabu itu sebagai masjid al Aqsa.

Saya berkesempatan menghadiri konvensyen menyelamatkan Al aqsa (KOSMAZ) 2 minggu lepas. Menurut salah seorang panel pembentang kertas kerja, Dr Abdullah Marof, seeorang warga Palestin yang kini menjadi pensyarah tamu di UM, beliau mengatakan bahawa kawasan Masjid Al Aqsa itu merangkumi 200 monumen termasuk Masjid Kubah Batu (Dome of the Rock) dan Masjid Qibti. Kawasan Masjid al-Aqsa sebenarnya merangkumi keluasan 144 000 meterpersegi.

Kawasan Al aqsa yang sebenar


Sejak tahun 1970-an lagi. terowong telah dibina oleh zionis yahudi di bawah tembok yang memagari kawasan masjid al aqsa, dan tempat ibadah yahudi telah dibina di setiap penjuru bawah masjid al aqsa sehingga melemahkan struktur masjid al aqsa itu sendiri. Perancangan mereka sudah lama dan begitu tersusun. Mereka begitu mahukan kawasan al aqsa ini dan akan berusaha sedaya upaya mereka. Kalau kita tak bersatu dalam menangani isu ini, percayalah suatu hari nanti kita akan kecewa melihat al aqsa jatuh ke tangan yahudi laknatullah. Yakinlah seberapa hebat sekalipun perancangan mereka, namun mereka tidak akan mampu mengatasi perancangan Allah yang maha hebat.

Wahai saudaraku, cukuplah kita membiarkan saudara kita, warga Palestin untuk terus menderita. Berusahalah untuk membantu mereka. Tunjukkan rasa ambil berat kita terhadap isu ini. Jangan lupakan mereka dalam doa kita. Lakukan boikot terhadap produk Israel semampunya. Berikan sumbangan berupa kewangan kepada mereka. Kalau bukan kita yang menolong mereka, siapakah lagi?




No comments: