Because a photo is worth a thousand words.

Ntah mengapa agaknya sekarang ni aku tiba-tiba jer jadi obsess dengan bidang photography. Adakah sebab sahabat-sahabat aku yang kini ramai memiliki camera berteknologi tinggi, seperti canon D400 ataupun nikon D80 dan lain-lain kamera. Rasanya bukan kot. Mungkin kerana suatu gambar itu boleh menceritakan pelbagai perkara kepada si pemerhatinya. Ini yang berlaku pada diriku. Perasaan yang sukar digambarkan apabila melihat hasil-hasil 'shooting' mereka yang pakar dalam bidang ini. Terdetik di hati untuk memiliki satu Camera SLR dan belajar mengambil gambar dari pelbagai sudut yang menarik.

Namun apakan daya, aku kurang mampu. Kalau dikumpulkan sebulan RM 200 daripada biasiswa yang di berikan Petronas sekalipun, dalam masa setahun lagi kot aku akan berjaya memilikinya. Yang itu pun baru basic camera. Tak termasuk Lense dan flash. Mungkin jumlah keseluruhan yang di perlukan akan mencecah paling kurang RM 3500. Daripada aku habiskan duit dengan camera ni, baik aku gunakan pada seseuatu yang lebih berfaedah.

Namun begitu, atas rasa kecintaan aku dalam bidang photography ni, aku telah mengambil keputusan untuk membeli camera phone. Brand Sony Ericsson adalah pilihan yang terbaik kerana aku mampu memiliki camera beresolusi 2.0 MP dalam sekitar RM 550 sahaja ditambah dengan function lain yang menarik. Dengan mengeluarkan sedikit simpanan yang aku miliki, alhamdulillah kini aku berjaya memiliki camera phone yang sudah lama diidam-idamkan walaupun tidak lah secanggih cyber shoot. Insyaallah, camera phone ini akan menjadi permulaan bagiku untuk mengembangkan lagi minat aku dalam bidang dunia photography ini. Manalah tau, suatu hari nanti aku akan menjadi sehebat Saiful Nang dalam mengambil gambar...huhu..Inilah dia sony ericsson K610i.

Antara gambar-gambar menarik yang telah diambil dengan menggunakan camera phone ini:-

















perodua field trip
















Pangkor 08
















KLCC

















secangkir kopi di v6 cafe















pangkor 08















2 orang budak y riang bermain

2 comments:

Anonymous said...

private pic. mcm sir je..
better not to put it here.my opinion....

As said...

photography, great to be started with. Slow2, amik masa to build up. All the best.