Rugi betul

Hari ni ada test CM. Test agak kantoi jgk.Satu soklan x leh buat.huhu...Lps test,aku bergegas ke masjid untuk solat isyak. Selesai solat, aku terserempak ngn Hanapi. Aku pun ajk dia ke MPH. Ada talkshow berkenaan Halal Haram bertajuk 'sikit-sikit tak boleh' kt sana. Sajer jer pergi,kena support program2 cam ni. Lgpon aku free ms ni. Mggu dpn study week.Maknanya final exam dah nk mula.


Dalam fikiran aku program ni mcm program biasa2 jer. Aku tiba tepat kul 10. Talk baru jer bermula.Penceramah pd mlm 2 Encik Nirwandy Mat Noor,Pengarah Projek PPiM. Majlis dipengerusi oleh member ku,Raja. Aku agak terkejut kerana ramai y dtg. Alhamdulillah masih ramai sahabat2ku y msh ada kesedaran dan tidak hny pentingkn diri dgn agenda msg2. Mendengr isi ceramah dan gaya penyampain y bersahaja cukup membuatkan tanggapan awal aku salah. Insyaallah kt sini aku cuba bgtau sebhgn isi ceramah tersebut.

  • Setiap muslim perlu ada agenda untuk merubah nasib bangsa
    bangsa melayu menghadapi bnyk masalah spt ekonomi,sosial dan sebg.
  • Masyarakat kita kurang kesedaran tentang perkara halal dan haram.cth-brang keperluan,perkhidmatan.
  • Msh ramai y x sedar kita juga merupakan penyumbang kepada musuh-musuh kita terhadap penindasan org2 islam.cth-beli brgn yahudi(coke,nestle,levis dsb.sila rujuk www.inminds.com/boycott-brands.html)
  • perlu ada kesedaran terhadap nasib umat islam pd ms ini.


Bersesuaian dgn tjk entry ni,aku rasa sgt rugi kpd sesiapa y x g talkshow ni. Bnyk betul info2 baru y boleh dpt. Sebagai contoh

  • coke yang kita biasa minum 2 mengandungi akhohol.
  • enzim semut digunakan untuk menghasilkan pewarna merah y biasa digunakan dlm sirap dll.Semut ni diternak di Afrika untuk tujuan ini.
  • pembinaan pasaraya carrefore di pandan jaya menyebabkan peruncit2 melayu di sekitar kg pandan terpaksa gulung tikar.
  • isu FTA y hngt dibincangkn sekarang.

Sebelum beliau mengakhiri ceramah, kami di sajikan dengn tayangn video. Aku hampir menitikkan air mata kerana begitu sebak terhadap nasib org islam sekrang dlm video y dipaparkan. Diiringi dengn suara bayi menangis,hatiku bertambah pilu. Ya Allah,mengapa nasib saudara seagamaku ini begini rupa. Dlm sesi soal jawab,seperti biasa Pacak bertanyakan soalan 'killer' dia dan dijawab dgn tenang oleh Encik Wadi. Plg aku terkejut,shbt aku,Pian bgkt memberi soalan. Soklan y diajukan berkenaan dgn isu pembelian Baki saham Maxis y bernilan berbilion ringgit,satu urusniaga terbesar di Asia tenggara. Dgn gya 'Ustaz' dan disertakan juga dgn dalil2 quran dan hadith,Payan membuatkan kami terdiam seketika.


Majlis berakhir dgn persembahan nasyid oleh persatuan pelajar indonesia. Persembahan mereka sungguh mantap. X sangka aku ,Dedi,kenalan Indonesia y br aku kenal mempunyai suara y merdu sekali. Lirik nasyid y dicipta sendiri sungguh indah jika diteliti setiap bait2 nya.


Alhamdulillah aku terpilih oleh Allah untuk ke majlis tlkshow ini. Supaya majlis ini bermanfat untukku. Sedikit sebanyak dpt me'release'kn tekanan y aku hdp di saat ketika final y hmpr menjelma ini. Esok aku pulang ke rumah. Lama x blk. Rndu plk kt abah, mak ngn adik2. Semoga aku akan dpt smp ke destinasi esok dgn selamat.
Wallahualam.


laman web y menarik untuk dilwati-->www.muslimconsumer.org.my

No comments: